Program nauczania




Wybierz klasę:



Klasa VIII


"Temat ósmej klasy można podsumować jako "biegunowości". Właściwie do wszystkiego, co badamy, podchodzi się z dwóch perspektyw, a przynajmniej prowadzi ucznia do przekonania się, że mogą istnieć dwie dobre odpowiedzi na każdy problem, dwie strony jednego problemu... Pojawia się nacisk na dwoistość, ponieważ program nauczania stara się spotkać, odżywić i być może zrównoważyć potężne siły rozwijającego się życia emocjonalnego ósmoklasisty. Naturą życia emocjonalnego jest manifestowanie się w parach przeciwieństw: sympatii i antypatii, radości i smutku, miłości i nienawiści, dobra i zła... Nawet mięśnie, które studenci rozwijają i o których uczą się w swoim bloku anatomii, z ich niezwykłymi zdolnościami do wspierania szerokiego zakresu ruchów, same w sobie są odzwierciedleniem tej dwoistości".
Eugene Schwartz, Dziecko z pokolenia Millenialsów, 2005

Ósma klasa jest zwieńczeniem ośmioletniej podróży i stawia uczniów na rozdrożu, gdy kończy się ich czas z wychowawcą. Praca staje się trudniejsza w przygotowaniu do samodzielnego myślenia, którego można się spodziewać w szkole średniej. Jest to rok, którego ukoronowaniem jest egzamin ósmoklasisty.

Zakres nauki jest precyzyjny i wielowarstwowy, czy to wzniosły język Mickiewicza, czy złożone procesy chemii organicznej. W tym roku uczniowie wkraczają w okres dojrzewania. Wraz z tym skokiem przychodzi pogłębiająca się zdolność osądu, wezwanie do większej odpowiedzialności i poszukiwanie odpowiedzi: "Kim jestem?" i "Kim się stanę?", gdy opuszczę szkołę podstawową.

Jeśli mówi się, że siódmoklasista odbywa odkrywczą podróż, o ósmoklasiście można powiedzieć, że jest rewolucjonistą. Okresy rewolucyjne są badane w historii, świat w geografii, opowiadanie w sztuce językowej i bryły platońskie w geometrii. Anatomia i fizjologia poszerzają wiedzę ucznia o sobie, a meteorologia poprawia jego zrozumienie większego świata.

Uczniowie nadal znajdują artystyczną ekspresję w chórze, grze na instrumencie i pracy ręcznej przy szyciu i stolarce. Pod koniec roku każdy uczeń przedstawia projekt, nad którym samodzielnie pracował przez cały rok szkolny, a klasa wystawia ważną sztukę, często szekspirowską. Uczniowie przebyli tak długą drogę od pierwszej lekcji w pierwszej klasie, kiedy zostali zapoznani z prostymi i zakrzywionymi liniami.



Waldorfska Szkoła Podstawowa
im. Cypriana Kamila Norwida


Adres: ul. Pocztowa 22,
43-300 Bielsko-Biała

Tel.: 797 172 566
szkola@waldorf-bielsko.edu.pl



Waldorfskie Liceum Ogólnokształcące
im. Cypriana Kamila Norwida

Adres: ul. Pocztowa 18,
43-300 Bielsko-Biała

Tel.: 690 167 977
sekretariat-liceum@waldorf-bielsko.edu.pl