Program nauczania




Wybierz klasę:



Klasa VI


"W szóstej klasie harmonijnie zrównoważony grecki okres dzieciństwa dobiega końca i zaczyna się rozmyślny, muskularny okres rzymski. W tym czasie następuje fałszywy świt świadomości intelektualnej, gdy percepcja uczuciowa dziecka przechodzi do świata idei. To nie to samo, co krytyczne, niezależne myślenie i osądzanie, które pojawi się po czternastym roku życia: jest to podejście oparte na uczuciach."
Lois Cusick
"Podręcznik rodzicielstwa waldorfskiego"


Kiedy Juliusz Cezar przekroczył Rubikon, pozostawił za sobą życie, do którego nigdy nie mógł wrócić. Szóstoklasista również opuścił marzycielską świadomość dzieciństwa i wkracza w rozbudzoną młodość. Chociaż moglibyśmy nazwać ich wyłaniający się intelekt "fałszywym" świtem intelektualnej świadomości, szóstoklasista jest mimo wszystko spragniony wykorzystania swoich rozwijających się zdolności intelektualnych. Nasze podejście może być całkowicie rzeczowe i ugruntowane w świecie, jednocześnie pozostając w kontakcie z dzieckiem.

Rudolf Steiner zauważył, że dopiero w wieku 12 lat dziecko może pojąć przyczynę i skutek; ta umiejętność otwiera nowy sposób podejścia do tematu. Na przykład na geologii szóstoklasiści nie tylko wykorzystują swoje obserwacje otaczającego ich świata, ale także badają, jak ruch ziemi zmienia krajobraz i jego mieszkańców oraz jak nasze działania w teraźniejszości będą kształtować świat w przyszłości. Na lekcji geometrii uczniowie dowiadują się, co się dzieje, gdy liniał nie jest dokładnie prosty, lub jakie są konsekwencje przesunięcia punktu kompasu o ułamek sekundy.

Uczniowie klas szóstych są często zainteresowani ustanowieniem struktury i porządku oraz znalezieniem zgodnych z prawem relacji; studia nad Rzymem i średniowieczem są idealnym tłem do zgłębiania tych tematów. Nastrój średniowiecza, z naciskiem na życie mnichów i rycerstwa, zaspokaja poszukiwanie piękna, kontemplacji i sprawiedliwości przez szóstoklasistę.

Szukają praworządności w niebie poprzez studiowanie astronomii, a następnie zagłębiają się w strukturę i budowę ziemi, studiując mineralogię.
Na fizyce szóstoklasiści badają akustykę, ciepło i optykę. Dynamika światła, ciemności i koloru jest dalej badana poprzez malowanie i rysowanie węglem. Zgłębianie geografii świata fizycznego pomaga uczniom dostrzec wzorce w geograficznym rozmieszczeniu biomów oraz sposób, w jaki siły naturalne, takie jak klimat, prądy oceaniczne i wiatrowe, tektonika płyt, erozja itp. wpływają na środowisko fizyczne.
Sztuka językowa koncentruje się na zasadach i prawach gramatyki, podczas gdy matematyka koncentruje się na matematyce biznesowej i procentach.


GŁÓWNE UMIEJĘTNOŚCI LEKCJI
organizacja akademicka i wielozadaniowość, artystyczne formy akademickiego uczenia się

SZTUKI JĘZYKOWE
struktury akapitów i esejów, sporządzanie notatek, samoredagowanie, pisanie ekspozycyjne, opisowe i narracyjne, pisanie raportów, części mowy, interpunkcja, części zdań (podmiot, orzeczenie, dopełnienie bezpośrednie, dopełnienie pośrednie), wyrażenia i ich funkcje, typy klauzul, łacińskie rdzenie słów, przedrostki, sufiksy, tryb warunkowy, dramat, poezja

LITERATURA I HISTORIA
Rzym i prawo rzymskie, Jezus z Nazaretu, wyprawy krzyżowe, islam, Mahomet, społeczeństwo średniowieczne, opowieści rycerskie

ARYTMETYKA
matematyka biznesowa (ułamki dziesiętne, procenty, odsetki, zysk i strata), ekonomia, obliczenia i rozwiązywanie problemów

GEOMETRIA
osiem podstawowych konstrukcji geometrycznych, konstrukcji opartych na szóstym i dwunastym podziale koła

GEOGRAFIA ŚWIATA
tworzenie map, prądy wiatrowe i wodne, południki i równoleżniki szerokości geograficznej, ukształtowanie terenu, klimat, roślinność i zbiorniki wodne

FIZYKA
akustyka, optyka (kolor i światło), ciepło, magnetyzm, elektryczność statyczna

MINERALOGIA
Polarności w świecie minerałów: skały magmowe i osadowe; skały metamorficzne, minerały i kryształy, kamienie szlachetne, metale, ropa naftowa i węgiel, trzęsienia ziemi, wulkany

ASTRONOMIA
cykl księżyca, pozorny ruch gwiazd i planet, związek między słońcem, księżycem i ziemią, zaćmienia Księżyca i Słońca, Gwiazda Polarna i jej względne pozycje

SZTUKA
szkicowanie natury i techniczne ilustracje eksperymentów naukowych, pastelowe rysunki kredą i węglem

Nauczyciel musi umieć przekształcić siebie i nauczać, aby sprostać tym bardziej wymagającym potrzebom naukowym i społecznym.



Waldorfska Szkoła Podstawowa
im. Cypriana Kamila Norwida


Adres: ul. Pocztowa 22,
43-300 Bielsko-Biała

Tel.: 797 172 566
szkola@waldorf-bielsko.edu.pl



Waldorfskie Liceum Ogólnokształcące
im. Cypriana Kamila Norwida

Adres: ul. Pocztowa 18,
43-300 Bielsko-Biała

Tel.: 690 167 977
sekretariat-liceum@waldorf-bielsko.edu.pl