Program nauczania




Wybierz klasę:



Klasa IV


Aby zrozumieć program czwartej klasy i dlaczego jest on tak odpowiedni dla 9- i 10-ciolatków, trzeba najpierw cofnąć się do poprzednich lat nauki, a zwłaszcza do programu klasy trzeciej. Tam dzieci, które do tej pory żyły w pewnej harmonijnej relacji ze światem, zostały wygnane z raju. Nie wolno im już mieszkać w baśniowym królestwie pierwszej klasy ani nawet wahać się między niebem a ziemią, jak w drugiej klasie, kiedy opowieści o świętych i bajki miały towarzyszyć tej dwoistości.

Tak jak ludzie Starego Testamentu rzucali wyzwania i byli wyzywani przez swojego Ojca Boga, gdy uczyli się, jak przetrwać, budować schronienia i uprawiać ziemię, tak samo trzecioklasiści kwestionowali swój autorytet, zgłębiając wiedzę w zakresie rolnictwa, mieszkalnictwa, pomiarów oraz pogłębiali te umiejętności przetrwania wraz z czytaniem, pisaniem i arytmetyką. Przez cały czas opowiadano historie o wielkich mężczyznach i kobietach narodu hebrajskiego. Było poczucie ostatecznej mądrości i sprawiedliwości; trzecioklasistę nadal można było owinąć kocem zaufania; wszystkie te działania miały swój powód.

Teraz, w czwartej klasie, ten kocyk został odrzucony na bok, a dziecko czuje się bardzo odseparowane od wszelkich zabezpieczeń i wygód, które wcześniej zapewniały wsparcie. Jest to czas, aby rozejrzeć się wokół i zobaczyć, jak się stoi w relacji z tym, co jest blisko oraz znaleźć bezpieczeństwo i prawość w tej relacji.

Czwartoklasista jest w konflikcie ze światem. Pytania nabierają osobistego charakteru: "Skąd wiesz?" Istnieje powaga wynikająca z nowej świadomości tego, z czym mają do czynienia na świecie. Dlatego dana jest każda możliwa okazja, aby sprostać tym opozycjom w całkiem nieoczekiwany sposób, w jaki dziecko może doświadczyć przejścia, a jednocześnie doprowadzić je do zdrowego rozwiązania. Na pracach ręcznych powstają oryginalne projekty, które tworzą kolorowy wzór wykonany drobnymi haftami krzyżykowymi.

Temat odrębności jest dodatkowo odzwierciedlony w programie nauczania z badaniem ułamków. Są one wprowadzane z konkretnymi przedmiotami, aby zademonstrować prawdy przed utworzeniem koncepcji mentalnych.

Przez cały rok słyszymy i czytamy historie o bohaterach. Bohater wyłania się jako ktoś, kogo można podziwiać, naśladować, śmiać się, szanować. Nadal mogą istnieć cudowne wyczyny, ale podkreśla się ludzkie cechy, emocje, zmagania i konfrontacje; dzieci lepiej niż ktokolwiek inny rozumieją, jak trudne jest zabicie smoka, zabieganie o względy dziewczyny i pomyślne wykonanie trzech zadań.

W czwartej klasie wprowadza się: geografię, historię lokalną, mitologię nordycką i sagi, gramatykę, pisanie kompozycji oraz studium porównawcze człowieka i zwierząt. W kompozycji rozpoczyna się prosta narracja własnego prawdziwego doświadczenia dziecka, a praca nad gramatyką trwa.



Waldorfska Szkoła Podstawowa
im. Cypriana Kamila Norwida


Adres: ul. Pocztowa 22,
43-300 Bielsko-Biała

Tel.: 797 172 566
szkola@waldorf-bielsko.edu.pl



Waldorfskie Liceum Ogólnokształcące
im. Cypriana Kamila Norwida

Adres: ul. Pocztowa 18,
43-300 Bielsko-Biała

Tel.: 690 167 977
sekretariat-liceum@waldorf-bielsko.edu.pl